KRS: 0000028246
Fundacja jest organizacją Pożytku Publicznego

Wspomóż

Radwanowice z filią w Czernichowie

Opublikowany:25.11.2015 21:54

logo WTZ aktualne niebieskie

Warsztat Terapii Zajęciowej i m. bł. ks. Bronisława Markiewicza w Radwanowicach - Czernichowie
Radwanowice, to miejscowość położona w województwie małopolskim (powiat krakowski, gmina Zabierzów)  - właśnie tam, na terenie macierzystej siedziby Fundacji im. Brata Alberta w roku 1993 został otworzony nasz Warsztat Terapii Zajęciowej. Jego działalność została poszerzona w roku 2004 o kolejne pracownie w Czernichowie (budynek na terenie Zespołu Szkół Rolniczego Centrum Kształcenia Ustawicznego im. Franciszka Stefczyka). Warsztat Terapii Zajęciowej prowadzi zajęcia terapeutyczno – rehabilitacyjne dla osób z niepełnosprawnością intelektualną. Zadania realizowane przez naszą placówkę zmierzają do ogólnego rozwoju i poprawy sprawności, niezbędnych do prowadzenia przez osobę niepełnosprawną niezależnego, samodzielnego i aktywnego życia, na miarę jej indywidualnych możliwości.
Uczestnicy kwalifikowani są do uczestnictwa w warsztacie na podstawie Orzeczenia o stopniu niepełnosprawności ze wskazaniem do terapii zajęciowej.
Do placówki w Radwanowicach i Czernichowie uczęszcza w sumie 90 osób (64 uczestników w Radwanowicach oraz 26 uczestników w Czernichowie) z umiarkowanym i znacznym stopniem niepełnosprawności, które codziennie dochodzą, dojeżdżają samodzielnie lub są dowożone z terenu gminy Zabierzów, Krzeszowice, Liszki, Alwernia oraz Czernichów.

Zajęcia terapeutyczne w naszych placówkach prowadzone są od poniedziałku do piątku, w różnych pracowniach:

PRACOWNIA TKACKO-KRAWIECKA
W pracowni tkacko-krawieckiej uczestnicy poznają, doskonalą i utrwalają umiejętności dotyczące technik krawieckich, tkackich oraz artystycznych. Uczą się  szycia ręcznego, na maszynie, przyszywania guzików, łączenia materiałów różnymi metodami, wykonywania aplikacji na różne wyroby, artystycznego ozdabiania wytwarzanych wyrobów, haftowania artystycznego różnymi ściegami, wykonywaniu robótek na szydełku oraz na drutach.  Poznają wszystkie etapy pracy od projektu, przez dobór materiału, po wykrawanie, zszywanie i wykończenie. Na pracowni poznają również czynności przydatne w codziennym funkcjonowaniu oraz uczą się praktycznego wykorzystania zdobytych umiejętności. Efektem pracy na pracowni są wyroby użyteczne i dekoracyjne: poduszki, torby na zakupy, fartuszki, rękawice kuchenne, ozdobne poduszki, ozdoby świąteczne, biżuteria, obrazy haftowane, maskotki, serwetki oraz obrazy haftowane z aplikacjami.


PRACOWNIA OGRODNICZA  (R) I PRACOWNIA OGRODNICZO- WIKLINIARSKA (CZ)
Zajęcia organizowane przez obie pracownie prowadzone są w budynkach warsztatu, jak i na zewnątrz, w pobliskim ogrodzie, czy na "skarpie" przed budynkiem. Praca w ogrodzie jest ściśle powiązana z cyklem wegetacyjnym przyrody. Celem zajęć terapeutycznych na pracowniach jest rozwijanie zainteresowań związanych z wykonywaniem zawodu pomocy ogrodnika, poprawa kondycji psychofizycznej, ogólne usprawnianie, rozwijanie umiejętności wykorzystania rozmaitych czynności życia codziennego i zaradności osobistej. Duży nacisk położony jest na własną inicjatywę, samodzielnie wykonywanie prac, a także na dobrą współpracę oraz przyjazną atmosferę w grupie. Usytuowanie naszych placówek na terenach wiejskich, sprzyja prowadzeniu działalności pracowni ogrodniczych. Umożliwia to naszym uczestnikom zorganizowanie różnorodnych i ciekawych zajęć, nie ograniczających się tylko do terenu ogródka, ale sprzyja poznawaniu okolicznego środowiska przyrodniczego.

Praca na tych pracowniach uczy planowania działań i prac zgodnie z kalendarzem ogrodniczym i zmianą pór roku. W miesiącach wiosennych, letnich i wczesnojesiennych uczestnicy pracują na zewnątrz. Dbają o teren zielony (koszą trawniki, zakładają, a później pielęgnują rabatki kwiatowe), poznają zasady uprawy warzyw (uprawiają grządki warzywne, począwszy od siewu, poprzez pielęgnacje, aż po zbiory). Uczestnicy uczą się i wykonują różnego rodzaju prace tj.: przekopywanie ziemi, sadzenie krzewów, bylin, kwiatów do skrzynek balkonowych, zasilanie roślin, koszenie i grabienie trawy, przycinanie krzewów. Uczą się również dbałości o porządek w otoczeniu oraz na pracowni, zdobywają umiejętności posługiwania się narzędziami ogrodniczymi, elektronarzędziami oraz zaplatania wikliny. W miesiącach "zimowych" zajęcia prowadzone są głównie wewnątrz budynku, wówczas na pracowni wykonywane są m.in.: stroiki okolicznościowe, bożonarodzeniowe, wielkanocne, nagrobne kompozycje florystyczne, szopki, dekoracyjne zawieszki itp.), prace przestrzenne np. ikebany, anioły.

PRACOWNIA PLASTYCZNA
Celem kształcenia w pracowni plastycznej jest rozwijanie i podtrzymywanie i rozwijanie umiejętności manualnych, wzrokowo-ruchowych, wrażliwości plastycznej na otaczający nas świat i sztukę. Podopieczni poznają różne techniki plastyczne. Celem proponowanych uczestnikom metod i technik jest: uwrażliwienie na piękno, podjęcie aktywności fizycznej i społecznej, osiągnięcie większej samodzielności, poprawa wiary w własne możliwości, poprawa radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych, trudnych i konfliktowych, przyswojenie umiejętności odnoszenia sukcesów, ale również radzenia sobie z niepowodzeniem. 

Na zajęciach uczestnicy realizują tematy z zakresu: papieroplastyki (wykonywanie kartek okolicznościowych, zdobień techniką  decoupage, metodą Quislingu, wycinanie, klejenie, składanie ozdób papierowych 3D); wyplatanie z wikliny papierowej; filcowanie na sucho i mokro, zdobnictwo i dekoratorstwo (praca w drewnie z wykorzystaniem pirografu ); ceramiki i metaloplastyki (tworzenie przedmiotów dekoracyjnych i użytkowych, szkliwienie, przygotowanie statuetek, medali okolicznościowych); rysunku i malarstwa. Poznają techniki graficzne i linorytu.
Stosujemy materiały ekologiczne takie jak: kredki pastelowe, farby akrylowe, akwarele. Pracownia plastyczna dba o rozszerzanie ogólnej wiedzy na temat sztuki przez obcowanie z literaturą, reprodukcjami i albumami. Udziałem w wystawach, plenerach i konkursach.


PRACOWNIA RZEMIOSŁ RÓŻNYCH
W tym miejscu uczestnicy wykonują prace przy zastosowaniu wielu technik i różnorakich narzędzi. Rozwój umiejętności poszczególnych uczestników jest efektem możliwości łączenia stolarstwa, krawiectwa, modelarstwa, malarstwa oraz pracy ze szkłem i gliną. Pracownia ma własne koło garncarskie, piec ceramiczny oraz piec do fusingu. Najczęściej wykorzystywanymi technikami pracy przy prowadzeniu terapii zajęciowej są:  obróbka drewna,  proces urabiania, projektowania oraz wypalania przedmiotów z gliny ceramicznej, wykonywanie odlewów gipsowych i silikonowych, odlewanie świec woskowych,
docinanie i szlifowanie szkła w celu wykonania witraży metodą lutowania szkła w listwach miedzianych. W ramach poznawanych umiejętności uczestnicy obszywają ręcznie i mechaniczne materiały w technice patchworku, rzeźbią w drewnie za pomocą dłut, wykonują prace plastyczne i malarskie na szkle, drewnie, ceramice. Uczestnicy nabywają umiejętność obsługi narzędzi ręcznych i elektrycznych z zastosowaniem odzieży ochronnej i zasad BHP.

PRACOWNIA STOLARSKO-MODELARSKA
W ramach prowadzonych zajęć uczestnicy kształtują i doskonalą umiejętności posługiwania się prostymi narzędziami do ręcznej obróbki drewna oraz elektronarzędziami. Zapoznają się z różnymi rodzajami materiałów i ich właściwościami oraz sposobem ich łączenia. W pracowni powstają różnego rodzaju ozdoby okolicznościowe, takie jak anioły, szopki, a także domki dla ptaków, owadów, donice, meble, pergole, które stanowią wyposażenie pracowni lub stanowią infrastrukturę przed budynkiem Warsztatu Terapii Zajęciowej. Tu również powstaje z papieru orgiami modułowe oraz mozaiki robione techniką intarsji. Prace te rozwijają sprawność manualną, koordynację wzrokowo - ruchową, wytrwałość, samodzielność oraz wrażliwość estetyczną. Wszystkie metody dydaktyczne, ćwiczenia i praca, są praktycznie dostosowane do indywidualnych możliwości psychofizycznych każdego uczestnika z uwzględnieniem zasad BHP.

PRACOWNIA GOSPODARSTWA DOMOWEGO (R ) I PRACOWNIA KĄCIK KULINARNY (CZ)
Założeniem obu  pracowni jest nabywanie, a następnie kształtowanie i utrwalanie przez uczestników podstawowych umiejętności, nawyków kulinarnych i samoobsługowych. Nasze pracownie w dużym stopniu przypominają domową kuchnię. Uczestnicy zdobywają umiejętności rozróżniania pojęć i nazywania poszczególnych produktów, naczyń, elementów zastawy stołowej, sprzętów i urządzeń potrzebnych do przygotowania posiłków, uczą się ważenia oraz korzystania z przepisów kulinarnych.

Zajęcia uczą czynności życia codziennego, samodzielności w przygotowywaniu prostych posiłków, tworzenia jadłospisów z uwzględnieniem zasad żywienia, a także korzystania ze sprzętów gospodarstwa domowego (tj. noże, krajalnica, mikser, kuchenka mikofalowa, zmywarka, kuchnia gazowa, robot kuchennym, czajnik elektryczny itp.), posługiwania się urządzeniami do utrzymania czystości: pralką elektryczną, odkurzaczem oraz mopem.

Zajęcia tutaj motywują do rozwijania zainteresowań kulinarnych, uczą estetyki w przygotowaniu i podawaniu posiłków. Nasi uczestnicy pracują zarówno indywidualnie, jak i grupowo, co daje im możliwość rozwinięcia swojej samodzielności, ale również uczy ich współpracy i współdziałania w grupie. Nabywają umiejętności pracy w oparciu o przepisy kulinarne, planowanie jadłospisu, rozpoznawanie i dobór produktów spożywczych do danej potrawy, planowania posiłków pod względem odżywczym, układania jadłospisów dziennych. A także wykonywania przetworów z owoców i warzyw z własnej uprawy. Nabywają umiejętności mycia i wycierania naczyń kuchennych, estetycznego i prawidłowego nakrywania stołu, estetyki spożywania posiłków, dbania o czystość i higienę kuchni, właściwego stosowania środków myjących. Uczą się cukiernictwa, dekorowania potraw i pomocy w obsłudze różnych imprez okolicznościowych. 

W ramach treningu ekonomicznego uczą planowanie wydatków i dokonywania zakupów.

 

PRACOWNIA RĘKODZIEŁA ARTYSTYCZNEGO
Na zajęciach uczestnicy poznają techniki z zakresu: krawiectwa, hafciarstwa, stolarstwa, rysunku, grafiki, sztuki użytkowej, zdobinictwa i dekoratorstwa, biblioterapii, muzykoterapii, filmoterapii, teatroterapii, treningu umiejętności społecznych oraz sposoby rekreacji.
Każdy z uczestników tej pracowni poznaje wiele technik, a późnej ma możliwość wybrania sobie techniki pracy, która mu najbardziej odpowiada i jest w zakresie jego możliwości. Stosujemy takie techniki jak: rysunek, malarstwo wypalanie w drewnie, rzeźbienie, odlewanie form gipsowych, technika decupage, prace na warsztacie tkackim, haftowanie, szydełkowanie, szycie maszynowe oraz komponowanie stroików z gotowych elementów. Do realizacji zadań stosujemy takie materiały jak drewno, sklejka, klocki lipy, korek, gips, papier. Używamy gotowych materiałów (koraliki, wstążki, wełnę, sznurek) oraz "darów ziemi" (szyszki, kasztany, orzechy, żołędzie, patyczki, słomę, kamyki, muszelki, różnorakie ziarna i suszone kwiaty). Do wykańczania powstałych prac używamy lakierów, bejc, past woskowych, brokatów. Posługujemy się w naszej pracowni głównie  narzędziami ręcznymi oraz elektronarzędziami. Uczestnicy na pracowni mają możliwość wyrażania siebie poprzez sztukę. W ciągu lat zostali wyodrębnieni  wśród uczestników indywidualiści, ich prace są rozpoznawalne, mają swoisty charakter, osobisty rys. Większość z nich  lubi używać wyrazistych kolorów, nadając pracom rustykalny charakter. Prace wykonane przez uczestników mają przeznaczenie dekoracyjne i użytkowe.

PRACOWNIA PODTRZYMYWANIA UMIEJĘTNOŚCI SZKOLNYCH
Zajęcia w pracowni zwanej przez uczestników edukacyjną, prowadzone są w małych grupach, ale w także indywidualnie. W zależność od indywidualnych możliwości część uczestników kontynuuje poznawanie liter, liczb, uczy się pisać, czytać, wykonywać proste obliczenia matematyczne. Pozostali doskonalą te umiejętności, poprzez stosowanie urozmaiconych ćwiczeń i zadań. Uczestnicy poznają wiadomości dotyczące świata, zjawisk przyrodniczych, historii i geografii. Poznają także ciekawe państwa i miasta ucząc się o ich zabytkach, kulturze, religii. Uczą się wartości pieniądza, rozpoznają nominały pieniężne, planują wydatki i gospodarowanie dostępnym budżetem, poznają różne zawody, czynności życia codziennego i czynności samoobsługowe. Prowadzone są ćwiczenia doskonalące umiejętności takie jak: logiczne myślenie, koncentracja uwagi, spostrzegawczość, cierpliwość, orientacja przestrzenna, analiza i synteza wzrokowo-słuchowa.
Uczestnicy zapoznają się również z obsługą komputera, pracą z edytorami tekstu, programami graficznymi i muzycznymi, obsługą poczty elektronicznej i internetem. Do terapii wykorzystywane są wszelkiego rodzaju programy multimedialne, graficzne, muzyczne i edukacyjne. W ramach zajęć edukacyjnych poznają literaturę, poezję, przygotowują okolicznościowe informacje do przywarsztatowej gabloty.
Nasi uczestnicy biorą udział  w Małopolskich Impresjach Poetyckich Osób Niepełnosprawnych w Wolbromiu oraz „ Wierszobraniach” organizowanych przez Fundację Anny Dymnej „Mimo Wszystko”.

REWALIDACJA ZAWODOWA

Zajęcia w ramach rewalidacji obejmują różnorodne działania w zakresie rehabilitacji społecznej i zawodowej, ćwiczenia usprawniające zaburzone funkcje
oraz sposobów kompensacji. Uczestnicy doskonalą i utrwalają umiejętności w zakresie czytania za zrozumieniem, pisania, liczenia, kształtowania logicznego myślenia przyczynowo  - skutkowego. Kształtują umiejętności posługiwania się kalendarzem, zegarem, wypełniać proste druki urzędowe, wnioski i dokumenty. Zdobywają umiejętności korzystania z komputera doskonalą umiejętność pisania i edycji tekstu w programie Microsoft Word oraz posługiwania się internetem i urządzeniami elektronicznymi, jak drukarki, skaner, ksero, aparat fotograficzny, sprzęty biurowe: zszywacz, dziurkacz, bindownica, gilotyna introligatorska, niszczarka, laminator.

Dodatkowo zajęcia obejmują ćwiczenia z zakresu dokonywania samooceny, określania swoich mocnych i słabych stron, predyspozycji zawodowych. Przygotowują przykładowe dokumenty rekrutacyjne. Odbywają wizyty w urzędach, spotkania z doradcą zawodowym w Powiatowym Urzędzie Pracy w Krzeszowicach. Biorą udział w treningu komunikacyjnym przed wyjściem na rynek pracy. Przygotowuję się do rozmowy rekrutacyjnej.

Uczestnicy poznają sposoby na spędzanie wolnego czasu. Uczestnicy mogą również rozwijać swoje talenty i pasje, biorąc udział w zajęciach fotograficznych..

Uczestnicy w ramach zajęć poligraficznych wykonują zaproszenia, etykiety, kartki okolicznościowe z wykorzystaniem maszynki do wycinania i wytłaczania.

SALA REHABILITACJI RUCHOWEJ
Zajęcia rehabilitacji leczniczej prowadzone są dla wszystkich uczestników Warsztatu na sali rehabilitacyjnej, a przy sprzyjających warunkach atmosferycznych również w terenie. Każdy uczestnik zajęć ma swój własny indywidualny program rehabilitacji. Celem zajęć jest nieustanne podnoszenie lub utrzymywanie sprawności ruchowej uczestników na możliwie wysokim poziomie. Poprawianie motoryki, kształtowanie prawidłowych mechanizmów kompensacyjnych, nawyków ruchowych oraz czynności samoobsługowych.
Uatrakcyjnieniem zajęć są wyjazdy na basen, kręgielnię, zajęcia na rakietach śnieżnych oraz zajęcia z hipoterapii i dogoterapii. W ramach zajęć prowadzony jest zespół teatralno- taneczny „Prawie na serio…”, który ma na swoim kącie wiele sukcesów. Uczestnicy rozwijają swoje pasje sportowe, biorą udział w zawodach: lekkoatletycznych, pływackich, tenisie stołowym, wspinaczce sportowej, integracyjnym turnieju piłkarskim „Na Zielonej Murawie”. Korzystamy z boiska sportowego, siłowni na świeżym powietrzu, ze względu na piękne położenie na terenie Jury Krakowsko - Częstochowskiej, rozwijamy turystykę pieszą i rowerową.

Od kilku lat kontynuujemy zbiórkę i segregację zakrętek, aby środki finansowe uzyskane w ten sposób przeznaczyć na zakup i wymianę sprzętu na Sali rehabilitacji ruchowej.

Inną formą rehabilitacji społecznej naszych uczestników są zajęcia z treningu umiejętności społecznych oraz trening ekonomiczny, który ma na celu wyposażenie uczestnika w wiedzę z zakresu gospodarowania pieniędzmi i planowania wydatków. Ćwiczenia w zakresie treningu ekonomicznego obejmują rozwijanie umiejętności planowania wydatków, odliczanie określonej kwoty pieniędzy i umiejętność poprawnego zachowania się w sklepie.

Uczestnicy WTZ mają możliwość zaprezentowania swoich umiejętności i zdolności w abilimpiadach, festiwalach, przeglądach twórczości, spotkaniach integracyjnych, mityngach sportowych, plenerach i konkursach malarskich. Powstałe rękodzieło prezentowane jest na licznych konkursach plastycznych, wystawach i kiermaszach. Taka możliwość przynosi  im dużą satysfakcję oraz bardzo mocno motywuje do dalszej pracy. Wizytówką naszych Warsztatów jest anioł malowany na frezowanym drewnie.

Dane:  Kierownik WTZ Radwanowice - Czernichów:
Małgorzata Godek-Wójcik
kom. 503-723-809; m.godek-wojcik@albert.krakow.pl

Fundacja im. Brata Alberta
Warsztat Terapii Zajęciowej w Radwanowicach
32-064 Rudawa, Radwanowice 1
tel./fax: (12) 283-95-75 e-mail: wtz@albert.krakow.pl

 Fila:
32-070 Czernichów, ul. Rynek 17
tel./fax (12) 270-79-86  e-mail: czernichow@albert.krakow.pl

Można Nas wspierać wpłacając darowizny na konto: 71 1240 4533 1111 0010 2404 1349

Są z nami